top of page
  • Writer's pictureMia

Täydellisen ruokavalion metsästys

Viime toukokuussa, eräänä maanantai-aamuna, kaikki muuttui. Maanantaihan on perinteinen ”nyt elämä muuttuu” päivä ja kerrankin näin kävi oikeasti! Olin juuri ollut pari viikkoa ketogeenisellä dieetillä, lopettanut sen ja syönyt koko viikonlopun leipää, hedelmiä ja ”kaikkea kiellettyä”. Tietenkin piinaavaan ähkyyn asti. Maanantaina minun oli tarkoitus aloittaa taas ketodieetti, koska olo oli turvonnut, lihava ja epämukava. Itsekuri oli lähtenyt viikonloppulomalle karkkimaahan, mutta oli nyt palannut, täynnä tarmoa ja tahdonvoimaa. ”Noniin, nyt tarvitaan tiukkaa linjaa!” se hoki päässäni, itsevarmuutta uhkuen. Ajatus ruotuun palaamisesta tuntui hyvältä, viikonlopun hallitsemattoman hiilihydraattibiletyksen jälkeen. Onko sinulla sama kokemus, että terveelliseen ruokavalioon tai dieettiruokaan palaaminen tuntuu lohdulliselta? Olet taas hyvä ihminen, jolla on homma hanskassa? Mutta samalla tuntuu surulliselta, kun et saakaan syödä, kuten haluat ja joudut luultavasti näkemään nälkää?



Kuten olen aiemmin kertonut täällä, niin aloitin laihduttamisen 11-vuotiaana. Siitä lähtien olen metsästänyt täydellistä ruokavaliota, joka toisi onnen ja menestyksen. Eihän siinä kestänyt kuin 27 vuotta, ennen kuin ymmärsin, että täydellistä ruokavaliota ei ole olemassakaan. Mitä enemmän ja kovemmin yrität löytää ruokavaliolta, joka tyydyttäisi kaikki tarpeesi, niin sitä enemmän eksyt ruokaviidakkoon, joka pahimmassa tapauksessa nielaisee sinut, etkä enää löydäkään takaisin kotiin. Mitä jos se koti onkin lähempänä, kuin olisit voinut uskoakaan?


Yhtäkkiä, kirjoitin googlen hakukenttään ”intuitive eating”. En vielä tänäkään päivänä tiedä, mistä tämä ajatus tuli, juuri silloin. Tämä blogiteksti ilmestyi silmieni eteen ja luin sen, henkeäni pidätellen. En usko, että edes räpäytin silmiäni kertaakaan. Kun olin lukenut tekstin, luin seuraavan ja sitä seuraavan. Tiesin, että olin löytänyt sen, mitä olin kaikki nämä vuodet etsinyt. Olin löytänyt täydellisen ruokavalion ja mikä parasta, se ei ollut dieetti ollenkaan, vaan jotain paljon, paljon parempaa. Tästä hetkestä lähtien elämäni muuttui. Se uskomaton vapaus ja oivalluksen tunne siitä, että en minä tarvinnut mitään ohjeita tai ulkopuolelta tulevia sääntöjä! Minulla oli jo kaikki tieto, mitä ikinä tulisin tarvitsemaan, omassa mielessäni ja kehossani. Ja nyt minulla oli myös tietoa, että miten oppisin taas kuuntelemaan näitä viestejä. Tästä päivästä lähtien olen heittänyt kaikki va’at menemään, en punnitse itseäni enkä en punnitse ruokiani. Ainoa asia, jonka punnitsen, on olotilani ja sen, miten hyvin huolehdin itsestäni. Punnitsen olenko lempeä itselleni, kunnioitanko kehoani ja sen tarpeita? Pyrinkö nukkumaan hyvin, hallitsemaan stressiäni ja liikkumaan mielekkäällä tavalla? Ympäröinkö itseni hyvillä ihmisillä, joista saan energiaa? Millä mallilla nämä asiat ovat sinun elämässäsi?



Kun olin vihdoinkin tehnyt tämän mullistavan oivalluksen aloin tietenkin heti miettimään, että mitä tämä nyt sitten käytännössä tarkoittaisi. Yhtäkkiä elämässäni oli niin paljon vapautta, että en oikein tiennyt, että mitä minä sillä tekisin. Päätin syödä suklaapatukan. Koska minun teki sitä mieli ja olin nälkäinen.


Tästä mullistavasta maanantaiaamusta on nyt melkein puoli vuotta aikaa. En missään nimessä voi väittää, että tämä on ollut helppoa elämää. Lue vaikka täältä, mitä kaikkea tämä prosessi on vaatinut. Olen myös joutunut kyseenalaistamaan kaiken tähänastisen tietoni ja näkemykseni, sekä omalla kohdallani, että muidenkin. Se on välillä ollut tuskallista. Intuitiivinen syöminen ja siihen liittyvä prosessi, jossa vähitellen tehdään rauha ruoan ja oman kehon kanssa, ovat kuitenkin ehdottomasti tuoneet niin paljon hyvää ja hienoa elämääni, että toivoisin kaikkien heräävän jo seuraavana maanantaiaamuna. Ja löytävänsä takaisin kotiin.


Kuva: Lari Kuusisto

Tulen seuraavissakin kirjoituksissa kertomaan teille lisää tästä prosessistani ja mitä kaikkea olen oppinut, mitä tällä hetkellä tiedetään intuitiivisen syömisen vaikutuksista terveyteemme ja miksi uskon vahvasti, että oman kehon kuuntelu, laihduttelun unohtaminen ja rauhan tekeminen ruoan ja kehomme kanssa, on tulevaisuutta. Olisi myös tietenkin ihanaa, jos kävisit kommentoimassa, mitä ajatuksia intuitiivinen syöminen sinussa herättää!


 

Kun löysin intuitiivisen syömisen, se on tuonut mukanaan todella upeita ihmisiä elämääni. Health coach Heidi Sahlstedt on opettanut minulle todella paljon rennosta ruokasuhteesta ja yhdessä olemme perustaneet Facebook-ryhmän, jossa jaamme tietoa ja kokemuksia aiheeseen liittyen. Jos haluat lisää rauhaa ja ruokarakkautta elämääsi niin liity ihanaan ryhmäämme!


331 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page